Stram Op

Al træning tager tid, før det virker. Der er ingen øvelser, der er undtaget af dette. Hvis du har et ønske om at stramme maven op, skal du være opmærksom på, at det er en af de sværeste dele af kroppe at tone. Skal du tone maven, kræver det en konstant indsats.

Der er mange, der tager på omkring mave, og det kan være svært at gøre noget ved. Derfor er det vanskeligt at have en flad, tonet mave, men det er dog ikke umuligt. Der er flere ting, der har indflydelse på, om du kan nå dine mål om en fladere, strammere og mere tonet mave.

Vil du gerne kunne lave dine stram op øvelser hjemme, bliver du herunder præsenteret for en række øvelser, der er brugbare i netop denne sammenhæng. Derfor er der også et udpluk af disse stram op øvelser, der vil være appellerende for dit vedkommende.

1. Planken

 

Planken er en øvelse de fleste kender. Den egner sig godt til at stramme din mave, og kræver desuden ikke noget udstyr. Derfor kan du sagtens lave den derhjemme.

  1. Stil dig op på armene i samme stilling, som skulle du lave en armbøjning
  2. Sørg for at dine albuer er lige under skuldrene, og at din ryg er lige
  3. Du skal sikre, at du ikke falder sammen, og din numse må ikke falde ned mod gulvet eller stritte op
  4. Hold denne stilling så længe du kan. Vil du gerne udfordre yderligere, kan du løfte det ene ben, og så det andet

Her er det vigtigt, at du spænder i maveregionen, så musklerne arbejder.

2. Saksen

Du skal lægge dig på din ryg med armene langs siden og strakte ben. Du skal løfte dine ben, så højt du kan, og holde spændingen i maven. Det er vigtigt, at din ryg og hofte ikke løfter sig fra gulvet.

Du skal selvfølgelig holde denne stilling så længe du kan. Vil du gerne udfordre sig selv yderligere, kan dette gøres ved at bevæge dine ben op og ned.

  1. Start med at løfte det venstre ben lige over gulvet, mens det højre er løftet en kende højere
  2. Hernæst skal du skifte, så det er dit højre ben, der er tættere på jorden
  3. Sådan skal du blot blive ved med at bevæge dine ben
  4. Gentag så mange gange du kan

3. Broen

Stram maven op er ikke nemt, som tidligere angivet. Her er der dog tale om en øvelse, der er rigtig god til at stramme din mave, men også til at styrke din coremuskulatur.

Du skal ligge på ryggen med bøjede ben. Imens du gør det, skal du spænde i dine mavemuskler, så de bruges til at løfte dine hofter fra gulvet.

Du skal holde skuldrene i gulvet. Prøv at holde denne stilling i 10 – 15 sekunder. Når du har gjort det, skal du blot sænke dine hofter igen. Lav mellem fire og otte gentagelser af disse.

Til trods for, at det er en god øvelse, der kan stramme maven op, er det ikke en øvelse, der fx kan forårsage et hurtig vægttab. Du kan dog være sikker på, at den er en del af stort set ethvert stram op program.

4. Sideplanken

I denne øvelse skal du lægge dig på din ene side på gulvet. Når du har gjort det, skal du placere den ene hånd i gulvet, mens du skal have dine fødder placeret oven på hinanden.

Når du føler dig klart, skal du løfte hoften, så den arm, der holder din vægt, er helt strakt. Den øverste arm skal du herefter strække op mod loftet.

For at sikre, at du får det maksimale ud af øvelsen, er det vigtigt, at du spænder i maven. Dertil er det også en god idé, at du forsøger at holde stillingen i mellem 30 og 40 sekunder. Når du har gjort dette, skal du skifte til den anden side, hvor du gennemfører samme øvelse.

5. Planken med hævede ben

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at der findes et hav af forskellige variationer af planken. En af de mest populære varianter, er dog at have fødderne hævet. Du kan enten hæve dem ved hjælp af en fitnessbold, en bænk e.l.

Laver du denne øvelse, er det vigtigt, at hele din krop er som en planke – lige fra halsen til anklerne. Du skal suge maven ind og holde i 10 sekunder. Slap derefter af i 10 sekunder. Dette bør du gentage min. 10 gange.

Brug kosttilskud til at stramme op

Udover forskellige øvelser, findes der også forskellige kosttilskud og slankeprodukter som kan hjælpe dig med med at stramme op.

På Stramop.dk kan du læse mere om følgende hjælpemidler:

 

Derudover kan ting som træningsudstyr til hjemmet og kostplaner også hjælpe dig.