Kostplan

Der kan være mange årsager til, at du ønsker at tabe dig. Uanset årsagen, er det dog ikke noget, der behøver at tage flere måneder, eller at være en krig. Det kræver blot, at du starter på en kostplan for vægttab. At gøre dette vil medføre, at du oplever resultater hurtigt og på en sund måde.

I denne guide kan du lære mere om den grundlæggende viden bag kost, men også hvordan du udregner dit kalorieforbrug. Desuden kan du blive klogere på, hvordan du sammensætter din egen kostplan.

Vægtbalance og kalorier: Hvordan fungerer et vægttab?

Før du går i gang med dit vægttab, og før du går i gang med at lave en kostplan, er det vigtigt at vide, hvordan et vægttab reelt fungerer. I denne sammenhæng er det vigtigt, at du har et godt kendskab til energi.

Din krop har hele tiden brug for energi. Det har den ikke blot, når du fx dyrker motion. Du skal bruge energi, for at bevæge dig, men også energi til at ånde. Faktisk skal du også bruge energi til blot at sove. Denne energi kaldes for kalorier.

Kalorier får du selvfølgelig fra din kost. Alt hvad du spiser, tilfører din krop en vis mængde energi. Der er dog noget mad, der har et højere indhold af energi end andet. Desuden er der også nogle kalorier, der er bedre end andre. Det er de gode kalorier, der er vigtige at få, og det kan en sund kostplan hjælpe dig med.

Din vægtbalance afgøres kalorieindtag og -forbrug

Hemmeligheden til en sund balance er faktisk ikke helt så hemmelig. Den er endda meget enkel. For at opnå den rette balance, skal du indtage det samme antal kalorier, som du forbrænder. Det svære består i at finde ud af, hvor mange kalorier, som du forbrænder i løbet af et døgn.

Det er et tal, der varierer en del fra person til person. Der er dog flere studier, der har vist, hvad en person i gennemsnit forbruger i løbet af et døgn. Det reelle tal afhænger dog af køn, alder samt graden af aktivitet i løbet af det respektive døgn.

En ung mand på 20 år, der dyrker en moderat mængde motion, vil forbrænde omtrent 2.600 kalorier i løbet af et døgn. Hvad dette betyder er, at han skal indtage 2.600 kalorier om dagen, hvis han ønsker at holde sin balance.

En slankekur kræver et mindre indtag af kalorier

Hvis du ønsker at tabe dig, og du derfor er gået på slankekur, er det vitalt, at du indtager færre kalorier, end du forbrænder. Hvis du gør det, vil din krop nemlig begynde at forbrænde oplagret fedt på kroppen. Det er dét, der medfører, at du begynder at tabe dig.

Det er faktisk relativt simpelt at regne dit eget forbrug ud. Det gør du bedst ved at bruge Harris-Benedict-formlen. Hvis du synes, at formlen er for kringlet at bruge, kan du i stedet bruge en online-udregner til at lave din udregning. Her skal du blot indtaste alder, køn, vægt, højde og aktivitetsniveau.

Når du har fået kendskab til dit eget kalorieforbrug, skal du blot spise færre kalorier, end hvad du forbruger. Gør du dette, så vil du selvfølgelig tabe dig. Som udgangspunkt bør du sigte efter at indtage cirka 500 færre kalorier pr. døgn. Den bedste måde at sikre, at du gør dette, er at bruge en kostplan vægttab.

Hvad skal en kostplan til vægttab bestå af?

Man kan tabe sig på mange måder. Det er dog vigtigt, at du ikke blot vil tabe dig for enhver pris. Det er vigtigt, at du taber dig på en sund og god måde. Den bedste måde at tabe sig på, er at få lavet en vægttab kostplan, er tager højde for dit konkrete energibehov.

En sådan kostplan bør bestå af konkrete opskrifter, der passer til det antal måltider du ønsker at indtaget på et døgn. Der findes et hav af gode kostplaner, som du kan bruge til dette. Du kan derfor også finde en kostplan til dit behov, hvad enten du ønsker en hurtig slankekur kostplan, eller den skal fungere over længere tid.

Når du skal vælge en kostplan, er det vigtigt, at du vælger én, der passer til den måde, du ønsker at leve på. Alle kostplaner er selvfølgelig baseret på sine egne principper. De fleste af dem er dog udarbejdet med afsæt i en række generelle regler, som blandt andet inkluderer nedenstående:

  • Sørg for at spise en masse frugt og grønt
  • Hold din kost simpel
  • Drik en masse vand
  • Vælg altid de gode fedtsyrer
  • Indtag kun moderate mængder kød (Mulighed for at opnå en del af din daglige proteinindtag gennem proteinpulver
  • Drik både mælk og spis yoghurt
  • Få altid færre kalorier end du er sikker på at forbrænde
  • Brug evt. forskellige slankeprodukter som supplement til at opnå hurtigere resultater

Skal der tages højde for andet?

Som tidligere angivet, er det dit køn, alder, højde, vægt og aktivitetsniveau, der skal diktere, hvilken form for kostplan, der er bedst for dig. Der er dog også andre forhold, der er vigtige ifm. slankekure kostplan. Det gør sig gældende for nedenstående:

  • Helbred: Lider du af diabetes, forhøjet kolesteroltal e.l., er det vigtigt, at der tages højde for dette, når din kostplan skal udarbejdes.
  • Energibehov: Du skal sikre, at du har nok energi til hele dagen – også selvom du ønsker at tabe dig. Dette skal der derfor også tages højde for. Får du udarbejdet en professionel kostplan (fx en Henrik Duer kostplan eller diætist kostplan) vil dit daglige aktivitetsniveau også være en del af kostplanen.
  • Portionsstørrelse: Til trods for, at du ønsker at tabe dig, er det stadig vigtigt, at du bliver mæt. Derfor skal din kostplan også tage højde for den ønskede portionsstørrelse. Her skal du overveje, hvorvidt du normalvis spiser almindelige, små eller store portioner, for at blive mæt.
  • Allergier: Hvis du har allergier er dette også noget, der skal tages højde for. Det er nemlig vigtigt, at du sikrer, at du ikke får nogle allergiske reaktioner, som følge af, at du ikke kan tåle ingredienserne. Hvis du får udarbejdet en professionel kostplan, skal du derfor gøre opmærksom på dine allergier.
  • Fødevarepræferencer: Om end dette ikke bør være noget, der prioriteres højest, er det alligevel en god idé at tage højde for dine fødevarepræferencer. Det giver dig i hvert fald mere lyst til at følge din kostplan, hvis den indeholder noget, som du faktisk kan lide at spise.

Skal jeg bruge en kostplan til vægttab?

Det er selvfølgelig ikke et krav, at du bruger en kostplan, hvis du ønsker at tabe dig. Der bør dog ikke herske tvivl om, at det gør det betydeligt nemmere. Har du et ønske om at tabe dig, er det derfor en god idé, at du følger en kostplan. Det er nemlig en medvirkende faktor til, at dit vægttab bliver mere overskueligt.

I stedet for, at du skal tælle kalorier til dagligt, er det betydeligt nemmere at have en plan, som du blot kan følge. Din kostplan kan endda udarbejdes med afsæt i, hvor mange måltider du vil have om dagen. Typisk er der også vist antal kalorier ud for hver opskrift, så du kan følge med i, hvor mange kalorier du indtager.

Det hjælper dig ikke noget, at du finder en kostplan gratis på nettet, hvis den ikke kan hjælpe dig i mål. Der findes et hav af generiske kostplaner på nettet, men ønsker du at garantere, at du får mest muligt ud af at følge en kostplan, bør du få lavet en hurtig slankekur kostplan af en professionel diætist.

Til trods for, at de fleste får lavet en kostplan, fordi de ønsker at tabe sig, er det ikke kun her, at den er god. Faktisk kan en sådan plan også sikre dig, at du kan leve et mere sundt og struktureret liv. Desuden er det også muligt at få lavet kostplaner, der hjælper med at opbygge muskelmasse m.m.

Derfor skal du bruge en kostplan

Det er ikke alle, der mener, at det er nødvendigt at bruge en kostplan i forbindelse med vægttab. For mange er dette også korrekt. Det afhænger meget af, hvor disciplinær man er. Hvis man har nemt ved at skære ned på sit kalorieindtag, er det ikke en nødvendighed med en kostplan. Det er dog ikke alle, der synes det er nemt.

Hvis det ikke er nemt for dig, er det vigtigt, at du får lavet en kostplan hurtigst muligt. Det giver dig nemlig et overblik over, hvor stort et kalorieindtag du har. Derved kan du også regne ud, hvor meget kalorieunderskud, du vil være i til dagligt. Det giver dig en sikkerhed for, at der faktisk sker noget med din vægt.

Du kan følge med i din fremgang

En af de klare fordele ved en kostplan er, at du kan følge med i din fremgang. Du kan vide dig sikker på, at hvis blot du følger din plan, så vil det også resultere i et vægttab. Det er dog også derfor, at det er vigtigt, at du får lagt en plan, som du er overbevist om, at du kan følge.

Er du ikke sikker på, at du kan følge din kostplan, er den ikke meget værd. Det er netop også derfor, at det er vigtigt, at du enten vælger eller får lavet en kostplan, der ikke blot passer til dit kalorieforbrug, men også til dine smagspræferencer osv.