Vegansk proteinpulver

Tidligere var mange af den opfattelse, at plantebaseret proteinpulver haltede en kende efter de mange andre alternativer. Det var en udbredt opfattelse, at det ikke var på samme niveau i forhold til både smag og næring. I dag forholder det sig dog ikke længere således.

At opbygge muskelmasse uden indtag af kød, er ikke længere blot en nødløsning for vegetarer, veganere og allergikere. Faktisk er det i dag en effektiv måde at styrke og forøge musklerne på.

Plantebaseret proteinpulver er nemlig fyldt med vitaminer, mineraler, fibre, mælkesyrebakterier, omega-3-fedtsyrer, og grønne tilskud. Desuden er produkterne også 100 % laktosefri.

Hvad er det bedste veganske proteinpulver?

Protein kan udvindes fra mange forskellige vegetabilske kilder. Her bør det dog understreges, at nogle egner sig bedre end andre. Herunder præsenteres du for en række forskellige veganske proteinpulvere.

Soja Proteinpulver

Soja har stort set altid været en vigtig del af den vegetariske og veganske kort. Derfor bør det heller ikke være en overraskelse, at den næringsrige sojabønne ligeledes bruges som til produktion af vegansk proteinpulver.

Det er et proteinpulver, der har en aminosyreprofil, der er lige så effektiv som whey-protein. Dermed kan du sagtens skifte fra valle til soja, uden at være bekymret for resultaterne. Denne type vegansk proteinpulver er oplagt at indtage efter din træning, men det er ikke eneste mulighed.

Du kan sagtens bruge det på andre tidspunkter. Mange bruger det i forbindelse med din madlavning. Særligt hvis deres kost ikke indeholder kød, da det derved er vigtigt at få protein fra andre kilder. Det kan du opnå ved at tilsætte sojaprotein til din madlavning.

Hamp Proteinpulver

Dette er et proteinpulver, der byder på en lang række fordele. Det betragtes desuden om et proteinpulver, der er på niveau med valleprotein. Der er flere studier, der har vist, at det har samme positive indvirkning på kroppen, når det kommer til opbygning og vedligeholdelse af muskelmasse, som valleprotein.

Derfor bliver det også anset som værende et komplet protein. Det har nemlig et indhold af intet mindre end 20 aminosyrer, hvoraf 10 af dem er essentielle aminosyrer. Disse har din krop særligt brug for. Er du enten vegetar eller veganer, er det er en ideel kilde til at øge dit indtag af protein.

Mange indtager protein i forbindelse med enten træning. Andre vælger at bruge det til madlavning, hvad end det er i bagværk, grød eller noget tredje. Det kan sagtens bruges i din madlavning, da hamp-protein er 100 % smagsneutralt. Derfor skal du ikke være bekymret for, at det påvirker smagen af din madlavning.

Ærte Proteinpulver

Her er der tale om en relativt ny form for proteinpulver. I løbet af de senere år har det dog fundet vej til en lang række forhandlere. Der er flere årsager til den øgede popularitet, men det skyldes primært, at det er let at dyrke. Dette medfører også, at det er et pulver, der ikke er omkostningstungt at fremstille.

Det er ikke blot produktionsfordelene, der gør, at det er et proteinpulver, der er værd at overveje. Det har nemlig også en glimrende aminosyreprofil, da det er udvundet af ærter, som faktisk er en af de bedste kilder til protein. Ernæringsmæssigt er det derfor et proteinpulver, der er med helt i front.

Det specielle ved ærteproteinpulver er, at det er lavet via et isolat. Det betydet, at det er blevet filtreret, på en sådan vis, at der efterlades et færdigt pulver, der består af koncentreret protein. Dette opnås til trods for, at protein faktisk kun udgør en meget lille del af hele ærteplanten.

Ris Proteinpulver

Ris er ikke just kendt som værende et produkt, der er fyldt med protein. Her er det dog vigtigt, at du husker, at køber du proteinpulver, der er baseret på ris, får du kun det gode protein. Alt det andet er nemlig blevet filtreret fra. Dertil bør det også påpeges, at det er en type protein med en meget bred aminosyreprofil.

Det er dog ikke den eneste fordel, der er ved denne type proteinpulver. En anden fordel er, at risprotein er nemt at fordøje. Det betyder, at det både bedre og hurtigere bliver optaget i kroppen. Hvis du ofte oplever problemer med maven som følge af brug af andet proteinpulver, bør du i stedet overveje risproteinpulver.

Du behøver ikke nødvendigvis at indtage det i form af en proteinshake. Du kan også bruge det i forbindelse med din madlavning. Det er ikke blot en fordel, at det stort set er fri for fedt, men også, at det er et pulver, der er smagsneutralt. Derfor kan du roligt tilføje det til maden, uden at frygte, at det forstyrrer smagen.