Har du nogensinde fået at vide, at du fejler noget, og tacklet det med at starte et firma, som kan løse dit problem? Formentligt ikke. Har du støvallergi? Forhåbentligt heller ikke.

Begge ting har den unge iværksætter Mathias Rex dog, og det viste sig, at støvallergien skulle være hans ”why”.

Mathias blev som 19-årig ”diagnosticeret” med allergi overfør støvmider og Psoriasis. Det kom formentligt ikke som den helt store overraskelse, men træls var det. Mathias havde på daværende tidspunkt en webshop som solgte vægure, og var klar til at komme videre i sit liv. Webshoppen blev solgt og tju-hej farveller. Det skulle være det ultimativt sidste skub, før Rex Sengetøj blev stiftet.

Nemlig da Mathias var blot 20 år gammel, valgte han at finde en løsning på hans egne komplikationer i soveværelset – ikke frække komplikationer, men ganske harmløs hosten og prusten, når der var lidt støv. Det skulle saksuseme være nok mente han, og valgte derfor at undersøge markedet for sengetøj og generelt tekstiler. For spørgsmålet var nok mere, fandtes der overhovedet en løsning til problem?

Sengetøj

Løsningen var revolutionerende, innovativ og nytænkende

Sengetøjsbranchen har i mange år været kedelig, og præget af de 3 spillere Damask, Ikea og Jysk. Det er formentligt også lettere problematisk at spise deres markedsandele, men de mangler noget. De mangler sengetøj af uld og bambus. To oldgamle tekstiler, som fuldstændig kan vende op og ned på hele sengetøjsbranchen, og næsten betyde liv eller død for allergikere eller folk som sveder meget.

Du kan læse meget mere om Rex Sengetøj her.

Bambus var ikke udbredt i sengetøj, og først begyndt at storme frem som undertøj. Og uld fandtes ikke i sengetøj, men var blevet første prioritet hos mange børnefamilier. Mathias Rex valgte herefter at stifte Rex Sengetøj, og tager ”problemer” i hans hænder, og forsøge at løse dem. Mon ikke der var andre, som stod med de samme kedelige udfordringer? Svaret var – og er – helt sikkert jo. Den innovative tilgang til tingene, og den nytænkende måde, skulle vise sig at være den rette.

Første sending

Den første sending af sengetøj som Rex Sengetøj modtog, skulle vise sig at blive revet væk fra hylder. Mathias lavede et opslag på Linkedin som senere skulle vise sig at gå ganske viralt. Et viralt opslag kan sælge, garanterer Mathias for. Der gik 1,5 måned, så var alle varerne udsolgt, og vintersalget så halv sort ud. For hvordan pokker klarer man en Black Friday uden varer? Det må kun guderne vide.

Mathias fik bestilt varer i en hulens fart, og sat alt transportgejlet i værk, så det kom på tog (lidt hurtigere end skib), og bevares 2 dage før d. 30 november 2021, stod der 6 paller foran døren med bambus sengetøj. Det skulle vise sig at være vejen frem, og et overset sted på det danske sengetøjsmarked.

For efter en hektisk black Friday og julesalg, skulle der i februar 2022 ikke være varer igen. Alt var udsolgt. Igen. Noget værre lort, hvis du spørger Mathias – fordi nu var det ikke bare at bestille det hjem. Det var også blevet problematisk. Og nu venter de blot på at få varer igen, så det igen kan blive solgt. Denne gang er Rex Sengetøj dog noget mere gearet til opgaven, og med væsentligt mere sengetøj på lager. Så det forhåbentligt ikke sker igen.

Lang historie kort

Mathias tog et problem, fandt en løsning, og stiftede Rex Sengetøj. Du bør og skal gøre det samme. Tro på dig selv, også når tingene ser allerværst ud. Kæmp, vær ung, og lav dine fejl. Det lærer du af, og bliver en bedre version af dig selv. Mathias er en kæmpe inspiration, men en forgangskæmper for at gå en måske lidt utraditionel vej?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.